Z zlatom nagrajeni inovaciji družbe SiEVA d.o.o.
1. Definicija gube na ceveh iz HSS jekel s povečano upogibno statično in dinamično nosilnostjo za povezovalne gredi avtomobilskega sedeža
Razvojni center SiEVA, poslovna enota Novo mesto, je v sklopu razvojno raziskovalnega projekta MEVES po naročilu in v sodelovanju s podjetjem TPV iz Novega mesta izvedel raziskovalne aktivnosti pri razvoju inovativne definicije ključnih karakteristik oblike gube na povezovalnih gredeh iz tanko stenskih HSS cevi, ki dajejo nosilnost in oporo sedalnemu delu avtomobilskega sedeža. TPV je na podlagi raziskovalnih rezultatov nadalje razvil tehnološke procese za proizvodnjo inovativnega izdelka, ki ga uspešno trži pri priznanem evropskem proizvajalcu dvižnih mehanizmov za avtomobilske sedeže.
Raziskovali so zakonitosti in zahteve za oblikovanje gube na tanko stenskih ceveh iz visoko trdnega jekla. Motiv raziskovalnih aktivnosti je bil zmanjšati maso sedeža in hkrati povečati upogibno statično in trajno dinamično nosilnost povezovalne gredi.
Povezovalna gred ima pomembno funkcijo udobja in varnosti. Gred je ključen del dvižnega mehanizma v sedalu, ki omogoča višinsko prilagoditev avtomobilskega sedeža in s tem večje udobje voznika in sopotnika, hkrati pa v primeru bočnih trkov prevzema naletno energijo in zmanjšuje poškodbe medenice in nog voznika oziroma sopotnika na prednjem sedežu. Pri redni uporabi je guba na povezovalni gredi upogibno dinamično obremenjena, v primeru trka pa mora prenašati izjemne kvazi statične obremenitve, zaradi katerih se sme porušiti in deformirati le do te mere, da ohrani funkcije.
V okviru raziskav so v razvojnem centru SiEVA ugotovili, da zmanjševanje teže samo z uporabo cevi s tanjšimi stenami iz visoko trdnih jekel ni mogoče. Potrebno je razviti novo obliko gube in nove tehnološke postopke za serijsko proizvodnjo. Tako je inovacija rezultat sistematičnih raziskav na področju oblikovanja, izdelave in merjenja nosilnosti gub na tanko stenskih ceveh iz visoko trdnih jekel. Pri tem so preučevali različne vplive parametrov materiala, različne oblike gube ter različne tehnologije in kontrolne postopke pri velikoserijski izdelavi povezovalnih gredi.
TPV je pridobljena znanja uporabil za oblikovanje novih oblik gub za projekt IBK fi18 in fi35, kar je omogočilo izpolnitev ključnih zahtev kupca glede funkcije in mase izdelka.
2. Integrirano uporovno varjenje v preoblikovalnem orodju
Razvojni center SiEVA, poslovna enota Novo mesto je v sodelovanju s tehnologi in strokovnjaki s področja strojegradnje TPV Novo mesto razvil inovativni tehnološki postopek integriranega uporovnega varjenja v preoblikovalnem orodju.
Prvotno načrtovani tehnološki proces je predvideval dve proizvodni fazi: v prvi fazi izrez in oblikovanje ploščice v preoblikovalnem orodju in v drugi fazi pa varjenje matice na ploščico v varilnem orodju. Z inovativnim pristopom so razvili orodje, ki omogoča integrirano varjenje v že fazi preoblikovanja ploščice v preoblikovalnem orodju.
Na prvi pogled gre za majhno in enostavno inovacijo, a so ravno takšne inovacije običajno najuspešnejše. Gre za relativno poceni, a hkrati inovativno in prodorno rešitev iz naslednjih razlogov:
- izdelek se v novem orodju izdela v 70 % krajšem času kot pri običajnem postopku;
- zmanjšali so se operativni stroški, stroški vzdrževanja orodij in strojev;
- zmanjšali so se stroški interne logistike in vmesnih zalog;
- razvita tehnologija predstavlja novost, zato so podali patentno vlogo za zaščito inovativnega tehnološkega procesa;
- izdelki, narejeni v inovativnem orodju, se preko partnerskega podjetja TPV uspešno prodajajo evropskemu proizvajalcu vozil.